A WoxBox megalkotói néhány hónappal ezelőtt megálmodtak egy meglepetésdobozt, amit havonta telepakolnak a hazai kistermelők és gasztrovállalkozások termékeinek legjavával. Ezek mind különböző, de egymással jól kombinálható termékek, melyekkel egy átlagos vacsorát is különlegessé tehetsz. Céljuk az újhullámos gasztronómia támogatása és minőségi, egészséges termékek népszerűsítése. A júliusi doboz kapcsán beszélgettünk Flórával és Gáborral a WowBox hátteréről és a dobozok összeállításáról.
Miért pont gasztrobox, honnan jött a WowBox ötlete?
Az elmúlt pár évben sokszor rendeltünk különböző meglepetés dobozokat, de főleg kozmetika, szépségápolás vonalon. Arra gondoltunk, hogy a főzés és a valóban jó ételek szeretete kombinálható egy ilyen doboz koncepciójával, ezért is álltunk neki egy világos késő-tavaszi napon az ötlet kidolgozásának.
Aztán eltelt talán 2-3 hónap, és a koncepciótól eljutottunk odáig, hogy van weboldalunk, partnereink, raktárunk, raktárkészlet, vásárlók, és egy teljes szériát sikeresen értékesítettünk. Nagyon szeretünk főzni, sok különlegességet és kevésbé hétköznapi ételeket is elkészítünk itthon, számunkra óriási siker, hogy ilyen jól tudtuk kombinálni a saját igényeinket egy kreatív koncepcióval.
Honnan inspirálódtok, van-e olyan példa, ami segített a doboz megalkotásában?
Nagyon sok időt szántunk a háttérkutatásra, hogy megnézzük, hogy a márkanévnek milyen lehet a penetrációja, van-e meglévő külföldi vagy hazai konkurencia. Azt viszont nyugodt szívvel állíthatom, hogy nem külföldi minta alapján inspirálódunk, mert egyértelmű konkurenciát sehol nem találtunk.
A legnagyobb inspiráció talán az volt, amikor véggondoltuk, hogy mi hogyan szeretünk ajándékot kapni.
Mi az, aminek értéke van, ami minőséget képvisel, amit jó kézben tartani és kinyitni. Ezért is jutottunk arra a döntésre, hogy a társasjátékokéhoz hasonló dobozt szeretnénk, ami önmagában is értéket képvisel, és tartósan felhasználható tárolóelemként.
Hogy választjátok ki az együttműködő partnereket, termelőket, termékeket?
Nagyon szigorúak vagyunk, ha arról van szó, hogy milyen termékek kerüljenek be az adott havi dobozunkba. Minden hónapban készítünk egy listát több száz olyan hazai őstermelővel és forgalmazóval, aki a termék csomagolására és a beltartalomra is egyaránt nagy hangsúlyt fektet. Ez egy óriási munka, rengeteg utánajárással jár, önmagában ez a fázis akár egy-két hétig is tarthat.
Ezeket a cégeket aztán felhívjuk, prezentálunk egy üzleti lehetőséget, és ha meg tudunk állapodni, akkor jön a következő szakasz, amikor megismerjük a terméket, lemérjük, belepróbáljuk a dobozba, megkóstoljuk, reklámfotókat és egyéb tartalmakat készítünk.
A júliusi WowBox
Milyen szempontoknak kell megfelelniük és mi a legfontosabb kritérium?
Az egyetlen kritérium, aminek minden terméknek meg kell felelnie, az a beltartalmi igényesség.
Így például észrevehetted, hogy a júliusi dobozban volt több mindenmentes termék, majdnem az összes termék szinte kizárólag természetes alapanyagokból készült, és így tovább.
A csomagolást is igyekszünk komolyan venni, hiszen egy termék ízléses reprezentálása sokat javít az összképen és az általános megítélésen (akkor is, ha erre nincs feltétlenül szüksége, mert a beltartalmi minősége kiemelkedő). Aztán odafigyelünk arra is, hogy a termékek nagyobb része könnyen felhasználható és egymással jól kombinálható legyen azok számára is, akik adott esetben kevésbé jártasak a gasztronómiában.
Érdekesség továbbá, hogy egy termék csak egyszer kerülhet be a dobozba, viszont ugyanattól az őstermelőtől vagy forgalmazótól másik termékre nyitottak vagyunk. Ez egy meglepetés termék, így a saját koncepciónkat fojtanánk meg azzal, ha bármi szorosabb ismétlődés lenne a doboz tartalmát illetően.
Hogyan kutatjátok fel a partnereket?
Ha elmondanám.. Igazából ez egy nehéz kérdés, mert általában mire már éppen feladnánk, akkor találunk újabb és újabb gyártó cégeket és forgalmazókat. Szinte kizárólag az internet segítségével találjuk meg őket, illetve pár céget kaptunk ajánlásként. Nagyon hektikus, hogy éppen valakit egy termelői gyűjtőoldalon, Facebookon vagy egy Google hirdetésben találunk meg.
Hogy fogalmaznátok meg, mi a WowBox célja?
Borzasztó közhelyesen hangzik, tudom, de szeretnénk segíteni az őstermelőknek is – hiszen a termékeiket sok esetben mennyiségi igények miatt nem tudják belistázni áruházak polcaira –, illetve természetesen azoknak, akik szívesen kipróbálnának új dolgokat.
Ez azért is fontos, mert az áruházakban és a legtöbb kisboltban ugyanattól a pár élelmiszer konszerntől származó termékkollekciót lehet megtalálni, ami egyrészt sokak számára unalmas, másrészt minőségben az ilyen módon sorozatgyártott termékek alulmaradhatnak termelői verziójuktól.
Szeretnénk mindig megújulni és mellette emberközeliek is maradni. Például az utánvétes fizetési lehetőség is úgy került bevezetésre, hogy írt nekünk egy hölgy Facebookon, mi pedig negyed órán belül megoldottuk a technológiai és jogi részét is. De ide kapcsolódik az is, hogy az első 30 vásárlónkat felhívtam telefonon, hogy megkérdezzem, milyen érzés volt kibontani a dobozt.
Mit gondoltok, leginkább kiknek szól a doboz, kinek ajánlanátok?
Ez egy nagyon érdekes kérdés, mert mi például meg voltunk győződve róla, hogy inkább nők számára lesz érdekes. Aztán meglepődve vettük tudomásul, hogy a vásárlóink egyharmada – és egyébként a legelső vásárlónk is – férfi.
Olyan embereknek ajánljuk a dobozt, aki szívesen próbál ki új dolgokat, vagy éppen olyan újragondolt termékeket, amiknek a hagyományos verzióit jó eséllyel ő maga is fogyasztja.
Kaptunk egy nagyon kedves visszajelzést, miszerint a WowBox a legjobb ajándék. Mint kiderült, a vásárlóink egy része rögtön az első szériánkból ajándékba is vásárolt.
Hol szeretnétek tartani 3 év múlva, milyen távlati céljaitok vannak a WowBox-al?
Három éven belül szeretnénk felépíteni egy olyan csapatot új kollégákkal, akikkel már nem kizárólag a gasztro vonalat, de akár technológiai, barkács és egyéb vonalakat is le tudunk fedni tematikus ajándékdobozokkal. Ezenkívül van még egy nagy tervünk, ami akár pár hónapon belül valósággá is válhat, de erről sajnos most még nem mondhatunk többet.
Nézzük, mi van a dobozban!
Hozzám a júliusi doboz érkezett, amit nagyon vártam, mert én sem tudtam előre semmit a pontos tartalmáról (kivéve, hogy garantáltan tejmentes 🙂 ).
Pasta Norella – vegán sporttészta zabpehely, alakor búza és durumbúza lisztből, a Vörös Tészta Manufaktúrától
Parajdi fűszersó, a parajdi sóbányából
Naturorum Fekete gyöngyfokhagyma
Ositos, alkoholos gumicukor
Legjava – pezsgős őszibaracklekvár
Mézen érlelt, szűretlen almaecet a Csúszi Pincétől
L’akoma mindenmentes, vegán gombakrém
Chiliyard – Jalapeno-lime szósz
Omnibus -blend kávékapszula a Boro coffee-tól